Jeg har undervist i en lang række forskellige sammenhænge – fra universiteter og højskoler til konferencer og festivaler. Fra 2016-2023 underviste jeg på Ry Højskoles horisontlinje, hvor mit fagfelt spændte fra global økologi, klimaforandringer og grøn omstilling til samfundsfag/journalistik, filosofi og opmærksomhed. Med min miljøfaglige baggrund brænder jeg i særlig grad for undervisningen i økologi, bæredygtige alternativer og klimaforandringer. Som en del af faget "Kloden Kalder", udarbejdede jeg i 2021 et crash course i global økologi og klimaforandringer, som er tilrettelagt som en virtuel rejse rundt til klodens miljømæssige brændpunkter. Det er open source og tilgængeligt for alle der har interesse i at undervise eller lære om klimaforandringernes konsekvenser for mennesker og natur.
Jeg gør mig umage med at skabe et undervisningsrum der befordrer tryghed, nærvær og nysgerrighed. Og fordi læring er en proces der finder sted på baggrund af vores evne til opmærksomhed og tilstedeværelse, er jeg optaget af hvordan læring befordres gennem deltagelse i fælles undersøgelser, oplevelser og samtaler. I min optik modarbejder vi den måde læringsprocesser udfolder sig på, når eleven ikke er tilstede eller føler sig fremmed i læringsrummet.
Jeg ser undervisningssituationen som en rejse i et ukendt land, hvor mødet imellem elevens og lærerens intelligenser er et møde imellem forskellige måder at se, oversætte og handle i verden. Hvis læreren ikke skal stå i vejen for elevens intelligens, er den første opgave at åbne sig for elevens måde at opfatte verden og prøve at forstå elevens blik på virkeligheden. Dernæst er udfordringen at ledsage eleven ind i et fagområde eller vidensfelt ved at følge elevens færd og hendes oversættelse af det hun oplever.